Tuesday, January 20, 2009

PERMULAAN PENANAMAN SERAI


Pemilihan tanah untuk menanam serai tidak lah begitu cerewet. Ia boleh ditanam di mana-mana sahaja melainkan tempat yang mengalirkan air kerana serai ini tidak perlu terdedah dan air yang terlalu banyak.

Bagi di tempat saya di kawasan berbukit (tanah gerewel)adalah satu tempat yang mencabar kerana tanah ia bercampur dengan batu-batu kasar. Ia memerlukan jentera untuk meratakan tanah yang hendak digunakan. Jcb digunakan untuk melakukan kerja tersebut. Jikalau hendak menggunakan kudrat manusia, diberi masa sebulan belum tentu boleh meratakan tanah berbukit itu.

Malah apek jcb pun mengeluh kerana sesetengah tempat keras macam besi. Jentera tersebut pun boleh terangkat bila mengali tanah. Harga sewa ia pun berpatutan kira-kira RM 350 sehari. Itu pun belum tentu siap untuk kerja sehari. Terpaksa sewa jcb selama dua hari. Apabila hendak menanam anak benih jangan lupa gunakan cangkul mata tiga kerana tanah berbukit sangat keras berbanding tanah hitam berpaya.

Ia sedikit sebanyak dapat membantu meringan kan kerja-kerja menggali. Silap hari pun mata tiga yang kita gunakan ini boleh bengkok dan patah… bagi penanaman serai yang kita ketahui memang lah tahan lasak tapi yang paling afdal campuran tanah dan baja perlu dilakukan pada lubang tersebut kerana tanah berbukit tidak lah terlalu subur berbanding tanah hitam paya.





No comments:

Post a Comment