Friday, November 11, 2011

Tuaian Serai Kampung Pada Usia 11 Bulan


Sudah tiba masanya kembali serai kampung saya dituai pada bulan 11 ini.Mengikut kiraan kali terakhir serai kampung ini ditanam pada bulan satu yang lepas.Serai kampung yang ditanam ditanah gerewel ini menampakkan hasil yang membanggakan kerana ia kelihatan gemuk-gemuk yang menunjukkan ia betul-betul matang.Jika lambat sedikit boleh menyebabkan serai kampung ini akan tumbuh anak serai yang baru.Ini boleh mengakibatkan kualiti serai pada batang akan menjadi susut dan lembik.

Jika mengikut kiraan basic tuaian,serai kampung ini boleh dituai bila mencecah usia 6 bulan tetapi hasilnya batangnya masih kecil-kecil.Mungkin ia disebabkan serai kampung ini ditanam pada tanah gerewel.Tak pastilah pula bagaimana ia ditanam pada tanah gambut.Maka pada kiraan saya dalam tempoh 11 bulan adalah masa yang terbaik untuk melihat atau mendapat serai kampung yang mempunyai batang yang cantik.Bagi pelanggan saya seperti kedai makan ala-ala thai lebih berminat menggunakan serai kampung berbanding serai lain seperti serai buluh,jamil dan peha ayam kerana ia akan membuat makanan ala thai lebih merasa sedap dan wangi.Batang serai pula haruslah keras untuk membolehkan mudah pecah bila diketuk.

Oleh pada bulan sebelas ini pula ditambah lagi musim hujan memudahkan lagi tanam semula kerana tak perlu siram dan anak serai atau benih mudah hidup dengan cepat.


2 comments:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  2. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete