Saturday, January 8, 2011

Tanam semula


Setelah lama menyepi kini muncul kembali cerita tentang serai ini walaupun cerita ia berulang tetapi mungkin ia bermakna untuk peminat setia serai kampong.Baru-baru ini serai telah mula ditanam semula kerana telah mencapai umur matang dan wajib dituai…

Tempoh yang sesuai untuk dituai adalah 6 bulan hingga 8 bulan.Jika serai tidak dituai apabila hampir tempoh matang daun ditengah-tengah mulai keperangan atau coklat menunjukan ia sudah tua,mula dijangkiti penyakit akhirnya batang serai akan menjadi lembik. Biasanya batang serai yang lembik tidak sesuai digunakan untuk masakan kerana ia sukar ‘diketuk’ dan hilang bau nya. Perkara ini harus dititik berat supaya para petani tidak mengalami kerugian setelah lama mengerah keringat dan wang.

Sisa sampah seperti lebihan daun-daun serai dikumpulkan pada satu tempat dan dibakar untuk menghasilkan baja bakau untuk menjadikan tanah lebih subur mengurangkan kadar penyakit pada tanah. Benih-benih baru ditanam semula perlu disiram selama seminggu untuk memastikan tunas baru tumbuh yang menunjukkan ia boleh hidup dan disiram baja daun selepas itu.

No comments:

Post a Comment